woensdag 6 augustus 2014

Media wordt wakker, ze bleven beter tukken...

Sloeg men gisteren de bal nog mis in verband met de vermeende 'windhoos', dan kiest men bij Het Nieuwsblad vandaag weer het kamp van de sensatiejournalistiek. Met een titel als "Tropische storm bedreigt onze zomer" kan men dit niet ontkennen. Als bron wordt 'meteogroup' opgegeven. Het komt erop neer dat de komst van de restanten van tropische cycloon Bertha de zomer zouden doen kantelen.

Wie mijn blog de voorbije dagen heeft gevolgd weet dat het klopt dat a: ex TC Bertha naar West-Europa komt en b: de zomer een wending neemt op weergebied. Maar het ligt voor de hand dat de media b gaan linken met a en zo zijn we waar ik gevreesd was dat we gingen zijn. Uiteraard zorgen de restanten van de TC voor niet al te bijster zomerweer bij doortocht, het is en blijft een storing met bijhorende neerslag en wind. Maar deze depressie is enkel in de onderste lagen terug te vinden en heeft op het verdere weerverloop geen enkele invloed.

DE reden dat het zomerweer in kwaliteit afneemt ligt bij het oostwaarts trekken van de hoogtetrog over de Atlantische Oceaan. En dit proces start al lang voor de TC in de westcirculatie wordt opgenomen. En daarbij, zo'n randstoring, zelfs een ex TC, heeft geen doorslaggevende invloed op het gedrag van een massieve hoogtetrog. Die trog trekt oostwaarts, met of zonder Bertha. M.a.w, Bertha heeft NIKS te zien met een afnemende zomerkwaliteit volgende week. En daarmee zijn dus alweer ferme leugens in de krant geslopen. Het lijkt erop dat Het Nieuws
blad stilaan het bedenkelijke niveau van Het Laatste Nieuws aan het overnemen is. Ik weet het, het is crisis bij de media en de kranten, en men wil/moet elkaar overtreffen met sensationele titels/artikels, maar aub, vertel ons geen leugens!

2 opmerkingen:

  1. Misschien wat betweterig van mij, maar als van twee broertjes degene die alles verkeerd doet alle aandacht krijgt (al is het dan negatieve), dan gaat degene die zijn best doet het goed te doen en geen aandacht krijgt ook alles verkeerd beginnen doen.
    In de media gaat het om clicks: je maakt voor artikelen die verkeerde info geven een blogbericht met een link = meer clicks en meer advertentie-inkomsten. Meestal gaat het ook om verdoken reclame: dat artikel kregen ze hoogst waarschijnlijk gratis van Meteogroup (al dan niet via agentschappen wat een grotere verspreiding garandeert). Ze deden blijkbaar wel een check want ze contacteerden Deboosere hierover die het in minder krachtige bewoordingen wegrelativeert, maar ook zijn standpunt en nuance komt bij jou niet aan bod. Dus alle aandacht gaat uitsluitend naar degene die er juist geen baat zou mogen hebben en vice versa. Maar goed (en correct) nieuws is natuurlijk niet nieuwswaardig, dus dan heb je ook weinig om op je blog te zetten, maar misschien toch de moeite waard om eens te proberen: informatieve en correcte berichten in de kijker zetten en foutieve gewoon dood negeren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien wel een ideetje om via social media een groep bijeen te krijgen die een 'onafhankelijke krant' in leven wil roepen die uitsluitend betrouwbare en verstaanbare kwaliteits info geeft door specialisten samengesteld. Jij zou dan als weerspecialist kunnen meewerken, dan iemand vinden die gespecialiseerd is in politieke onderwerpen (zal ook veel niet van kloppen), voedseldeskundige, oorlogs- en conflicten deskundige, socioloog, medisch specialist etc. Denk wel dat er een publiek zal voor te vinden zijn want niet enkel op weerfora wordt de kwaliteit van de gazetten gehekeld. Overigens mogen we wel nog blij zijn dat er geen censuur is zoals in Korea waar ze nu geloven dat de Russen het WK hebben gewonnen of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen