Boos op weermannen...alweer ;-)

Vandaag bericht Het Nieuwsblad dat de Kusthoreca (eigenlijk Horeca West Vlaanderen) boos is op de weermannen. En dan nog vooral op Jill Peeters (ik dacht nochtans dat zij een weer'vrouw' is) die gisteren het einde van de zomer aankondigde in het VTM nieuws.

Wel, ik nodig de Kusthoreca uit om ook maar boos te zijn op mij, want zelfs een dag eerder (zie blog) deed ik precies hetzelfde. En uiteraard zonder spijt. 

Ik begrijp het wel, augustus was tot nog toe geen voltreffer en men wil de schade beperken tijdens de 2de helft van de maand en vooral tijdens het lange weekend dat morgen begint, maar de weerman/vrouw is er niet om promotie te maken voor gelijk welke regio.

Het is een feit dat de weerkaarten tot eind augustus geen stabiel mooi zomerweer meer tonen. En dan bedoel ik echt wel flink wat zon, en maxima ruim boven 20 graden. Voor minder zal men weinig zonnebaders op het strand vinden. In het artikel verdedigt de voorzitter van de horecabond zich door te stellen dat de mensen best ook al tevreden zijn met 'niet echt zomerweer' en 20 graden is voor velen dus meer als genoeg aan zee. Dit is uiteraard flauwe kul. iemand die een week met de kinderen naar zee trekt, wil spelen en bruinen op het strand bij zomerse maxima en flink wat zonneschijn. 

Uiteraard zijn er heel wat mensen die het tof vinden aan zee bij 18° en nu en dat wat zon. Maar dat is bij velen niet het idee van een zomerse week aan zee.

Niemand heeft ooit trouwens gezegd dat de mensen niet naar zee mogen gaan. We hebben maxima gegeven tot soms 20° en regelmatig wat zon. welaan dan, wat is dan het probleem, in de ogen van de voorzitter is dat voor velen perfect zeeweer en dus zal het er de komende week koppen lopen zijn...ja toch?

Ik ben intussen al ruim 30 jaar weerliefhebber er werk als ruim 10 jaar als meteoroloog, en weet heel goed wat mensen zien als 'mooi weer'. En de komende 10 dagen wordt het GEEN mooi weer, ook niet aan zee. Niemand heeft ooit gezegd dat het er elke dag gaat regenen en en betrokken zijn. Maar 17 tot 18 graden bij een matige zuidwester en af en toe buien is helaas geen mooi zomerweer...het doet, om af te sluiten met mijn woorden van dinsdag, gewoon denken aan vroege herfst.

Overigens goed nieuws voor Horeca Vlaanderen, ik ben dol op de zee in de herfst, veel leuker dan in de zomer...als dat een troost mag zijn.