Weer en verkeer

We zien het elk jaar opnieuw, het aantal km file op de Vlaamse Wegen stijgt gestaag en er lijkt voorlopig niet echt een eind aan te komen. In de grafiek van het Vlaams verkeerscentrum zien we enkel een dip tijdens de economische crisis rond 2008-2009.

Naast het stijgend voortschrijdend gemiddelde zijn er de pieken met uitzonderlijk lange files. Het aantal daarvan stijgt eveneens gestaag en het zijn vooral deze anomalieën die steeds opnieuw voor soms ongeziene chaos zorgen. Diverse oorzaken zijn te bedenken voor deze pieken, waaronder werkzaamheden en ongevallen.    

Maar het zijn vooral slechte weersomstandigheden welke meer en meer voor chaos zorgen. De verkeersdensiteit is tegenwoordig zo sterk geworden dat gewone regen reeds voldoende is om het aantal km file te doen doorschieten. Regen zorgt voor slechtere zichtbaarheden, ander (verkeerd) rijgedrag en daarbij horende ongevallen. Vooral de door het weer veroorzaakte ongevallen zorgen op hun beurt dat de chaos compleet wordt. Regen is tegenwoordig reeds voldoende, maar helemaal loopt het verkeerd als er in de werkweek sneeuw durft te vallen. Gekende historische voorbeelden zijn 10 februari 2010 met ruim 400 km file en de sneeuw van 3 februari eerder dit jaar met zo'n 1200 km file! 

De voorbije jaren zijn we gespaard gebleven van zware mistsituaties, maar ook dit is uiteraard een belangrijke spelbreker voor het wegverkeer. Gelukkig is er een neerwaartse trend overigens van dergelijke dichte en persistente mistsituaties zoals we deze nogal eens kenden voor de jaren '90. Dit zou te koppelen zijn aan de 'schonere' lucht waardoor minder condensatiekernen in de lucht zweven en de mist minder kans maakt.

Het lijkt er trouwens op dat de gemiddelde file-curve van het Vlaams Verkeerscentrum mag herzien worden want vrijwel dagelijks schiet de reële grafiek boven het gemiddelde, en bij regenweer zelfs meestal boven de 'uitzonderlijke' grafiek.  Dit was gisteren het geval en vandaag zal dit niet anders zijn getuige de actuele grafiek rechts...

We mogen vrezen dat het verkeer elk jaar gewoonweg gevoeliger wordt voor afwijkende weerssituaties en dat enkel droog weer met redelijke zichtbaarheden nog tot normaal wergverkeer lijdt. En oja, zelfs dat 'droog weer' is niet helemaal waar, er zij ook nog de venijnige ijs- en rijmplekken waar we stilaan rekening mogen mee houden...

In hoeverre het openbaar vervoer een waardig alternatief is , is maar de vraag. Bij sneeuwval zitten de bussen eveneens vast of raken ze de hellingen niet op, en de trein doet het vaak al weinig beter bij winterweer, want die krijgt tegenwoordig al last van vallende bladeren op het spoor waardoor de locomotief zowaar aan het slippen gaat...

Veel succes gewenst op de weg!