Weerkaartbespreking op zondag

Ok, erg schokkend zal ik wel niet over komen als ik vertel dat we de koude voorlopig achter ons hebben, want al dagen kondigt men heerlijke lente aan. Maar krijgen we wel zo'n mooi lenteweer? Ik heb er zo mijn twijfels over.

Feit is dat de configuratie op de weerkaart is veranderd. Een uitgestrekte hoogterug domineert geleidelijk aan boven W-Europa en over de Oceaan zorgen trogimplusen voor actieve storingen. Bij ons geeft dit een persistente zuidwestelijke hoogtestroming met aanvoer van zachte lucht. De 500 hPa waarden klimmen vlot naar 550-555 dam en dat lijkt me toch weer een tijdje geleden. Ook de temperatuur op 850 hPa klimt naar zo'n 5 graden en dat moet toch leiden tot een temperatuur rond 15-16°, ondanks de wolken. Jawel, wolken, veel wolken. Op het moment dat de zachtste lucht ons arriveert bevinden we ons in westelijke tak van de rug met aanwezigheid van een brede WCB met dus massale stijgbewegingen op hoog- en middelbaar niveau. Zowel op woensdag en donderdag lijkt er mij dus veel hoge en middelhoge bewolking te hangen. Evenwel zal het wel meevallen met de somberheid en de vrij hoge temperaturen maken veel goed.

Er staat ook steeds een goed voelbare wind zodat het samen met de wolken bezwaarlijk echt lenteweer zal zijn. Maar kom, we komen van ver, heel ver....

Naar donderdagnacht en vrijdag toe, en eigenlijk ook op zaterdag trekt de rug verder weg naar het oosten en bereiken ons de storingen vanuit het westen met regen en vrij veel wind.

Zondag bereikt een nieuwe mobiele rug ons land met opnieuw stabieler weer. Die zachte lucht zijn we dan evenwel duidelijk opnieuw kwijt met waarden van zo'n 5° lager als op woensdag en donderdag. Maar ook dan dus maxima in de buurt van zo'n 10° en positieve minima.

De dagen daarna lijkt een hoogtetrog over de oceaan te domineren met bij ons steeds aanvoer van niet al te koele zeelucht maar stabiel en mooi weer lijkt ook dit niet te geven...
-